استـانداردهای طراحی کارت ویزیت

استانداردهای طراحی کارت ویزیت

سایز، مد رنگی، رزولوشن، فرمت، محدوده برش، حداقل سایز متن ها و… از جمله مواردی هستن که طراح قبل از طراحی کارت می بایست در موردشون اطلاع کافی رو داشته باشه.

بیاین با هم استـانداردهای طراحی کارت ویزیت رو تک تک بررسیشون کنیم…

استانداردهای طراحی کارت ویزیت - ابعاد

ابعاد کارت:

8.5×4.89×6 – 5.9×5.9 – 5.6×5.6 و …

به صورت عمومی کارت ویزیت ها به دو سایز 8.5×4.8 و 9×6 تقسیم میشن و پر کاربردترین سایز کارت ها محسوب میشن.

همچنین سایزهای متنوع دیگه ای بسته به نوع محصول، توی چاپخونه مورد نظر وجود داره، مثل کارت های مربع با ابعادی مثل  5.9×5.9 یا 5.5×5.5 که میبایست قبل از شروع طراحی، از چاپخانه ابعاد دقیق کارت رو استعلام کرده و یا به فایل های راهنمای سایتشون مراجعه کنید.

توجه داشته باشین که این ها ابعاد کارتهای برش نشده هستن، و بنا به برشی که روشون انجام میشه، کارت ها چند میلیمتری کوچکتر از ابعاد اعلامی تحویل میشن.

استانداردهای طراحی کارت ویزیت - مد رنگی

مد رنگی (Color mode) :

فیروزه ای، ارغوانی، زرد و مشکی CMYK

به زبان ساده، مد رنگی به نحوه ترکیب و ساخت رنگ ها گفته میشه.

به طور مثال مانیتور ها، رنگها رو با ترکیب 3 نقطه نوری به صورت RGB (آبی-سبز-قرمز) می سازن، ولی این استاندارد در فایل های چاپی با دستگاه های افست (کارت ویزیت ها عموما و اکثرا با افست چاپ میشن)، از ترکیب 4 رنگ مرکب CMYK (به ترتیب: مشکی – زرد – ارغوانی – فیروزه ای) ساخته میشن.

گاها میشنویم به این رنگ ها آبی، قرمز، زرد و مشکی گفته میشه که یه اشتباه هستش و رنگ های درست همون فیروزه ای، ارغوانی، زرد و مشکی هستن، به طوری که برای ساخت رنگ قرمز خالص باید از ترکیب دو رنگ استفاده کرد، چون ارغوانی به تنهایی قادر به ساخت رنگ قرمز کامل نیست.

و همینطور به عمق رنگی (Bitrate) فایل هم دقت کنید و بیت ریت مناسب رو از چاپخونه جویا بشین ولی در اکثر مواقع بیت ریت مناسب 8bit هستش.

استانداردهای طراحی کارت ویزیت - رزولوشن

رزولوشن (Resolution) :

300pixel/inch

تصاویر هنگام چاپ از ترکیب نقاط رنگی که بهشون پیکسل میگیم ساخته میشن و هرچه تعداد این پیکسل ها در واحدشون بیشتر باشه، فایل با دقت چاپی بهتری ارائه میشه.

رزولوشن با واحد های مختلفی از جمله تعداد در یک اینچ مربع یا سانتیمتر مربع و با نماد Dpi شناخته میشه، به این معنی که در مساحتی به ابعاد یک اینچ در یک اینچ و یا یک سانتیمتر در یک سانتیمتر، چه تعداد نقطه رنگی وجود داره.

مثلا 300dpi Pixel/inch به معنی 300 تا نقطه رنگی (پیکسل) در مساحتی برابر با مربعی به ابعاد یک اینچ در یک اینچ (یک اینچ مربع) هستش.

اکثر چاپخانه ها با عدد 300pixel/inch، کارت ویزیت ها رو چاپ میکنن…

فرمت (File format):

PSD، Jpeg، Jpg، Tiff، Cdr

منظور از فرمت، فرمت خروجی فایل جهت ارسال به چاپ خانه هستش و در هر صورت ما می بایست طرح هامون رو توی نرم افزارهایی که قابلیت ارائه فایل های لایه باز مثل فتوشاپ، ایلوستریتور، کورل و… دارن بنا بر تخصص و انتخاب خودمون طراحی کنیم که دارای قابلیت ویرایش پذیری بالایی باشن و در نهایت فایل خروجی مناسب رو ازشون بگیریم.

اکثر چاپخانه ها فایل لایه بسته Jpg و Jpeg رو دریافت میکنن.

استانداردهای طراحی کارت ویزیت - محدوده برش

محدوده برش:

کارت ویزیت های ارسالی به چاپخانه به صورت شیت بندی شده (حدود 80 کارت ویزیت در یک فایل) برای لیتوگرافی و تهیه زینک و چاپ فرم اقدام میشن که در آخرین مرحله های چاپ، یک فرم بزرگ متشکل از 80 کارت ویزیت در کنار هم از دستگاه خارج میشه که نیاز به برش داره.

حال با توجه به قالبی که کل فرم رو برش میده و همین طور برای اطمینان از اینکه رنگ کارت های کناری بعد از برش در کارت دیگه ای وارد نشده باشه، یک بار دوربری میشن.

طی این کار حدودا بین 1 تا 3 میلیمتر از هر طرف کارت، در برش ممکنه از بین بره که مقدار دقیقش رو هم می بایست از چاپخانه برای جنس کارت مورد نظرتون جویا بشین که عموما کمتر از 5 میلیمتر هستش.

حتما دقت کنید به جهت زیبایی و در نظر گرفتن محدوده برش و به پیشنهاد ما کمی بیشتر از محدوده برش، 0.5 تا 1 سانتیمتر رو از طرفین اطلاعاتی رو هنگام طراحی قرار ندین، و همین طور اون ناحیه رو بدون طرح و رنگ باقی نذارین و با رنگ های پسزمینه ای بپوشونیدش (مگر اینکه خود طرح توی کناره ها رنگی نداشته باشه) در این صورت خیالمون از بابت برش کار راحت میشه، چون عدد اعلام شده برای برش، حداکثر محدوده برش هستش، نه محدوده دقیق برش، پس اون محدوده رو با پسزمینه طرح هماهنگ کنید.

چند تا نکته دیگه:

حداقل سایز متن ها در کارت ویزیت:

حداقل سایز پیشنهادی برای متون 8point هستش که این عدد می تونه بنا به فونت و نیاز تا یکی دو عدد هم تغییر کنه.

رنگ مشکی K100:

اگه متن یا هرچیز مشکی رنگی دارین مخصوصا اگه ضخامت متن یا اون بخش کم باشه، برای رنگ مشکی دادن بهش از 4 رنگ پر استفاده نکنید، و به جاش از کد C=0 M=0 Y=0 K=100  (0.0.0.100) استفاده کنید (این مورد بنا به دلایل فنی که در این جا فرصت پرداختن بهش نیست در نظر بگیرین) و فقط در جریان باشین که ممکنه این نوع مشکی، در چاپ افست، کمی به صورت مشکی بور چاپ بشه ولی چون ضخامت اون بخش کمه، مشخص نمیشه، ولی اگه فضای زیادی 0.0.0.100 باشه، مشکی بور بودن خودش رو نشون میده.

کیفیت فایل های مورد استفاده در فایل ها:

توی طراحی فایل هاتون تلاش کنید از فایل های حتی با کیفیت بیشتر نسبت به کیفیت قابل چاپ و به صورت Smart layer استفاده کنید و از هرگونه استفاده کردن از فایل هایی که کیفیت کافی ندارن توی طرح اجتناب کنید که فقط تاثیر منفی توی کارتون میزارن.

پرینت طرح در ابعاد واقعی قبل از چاپ:

پیشنهاد میکنیم قبل از چاپ، طرحتون رو با ابعاد واقعی توی دستگاه های دیجیتال پرینت کنید و از نظر کوچکی و بزرگی متن ها و میزان خواناییشون بررسیشون کنید و اگه مشکلی رو رویت میکنید اصلاحش کنید، چون ممکنه به چند دلیل مختلف چیزی که توی مانیتور میبینید، اختلافش با چاپ افست، نسبت به پرینت شما با چاپ افست بیشتر باشه.

همچنین در نظر بگیرین که رنگ های چاپ دیجیتال بسته به نوع دستگاهی که باهاش طرح رو پرینت میکنید میتونه کمی متفاوت از چیزی که قراره توی افست چاپ بشه، خودشون رو نشون بدن.

حداکثر تنوع فونت ها:

حداکثر تنوع پیشنهادی فونت ها از خانواده های مختلف 2 فونت هستش.

انتخاب رنگ ها:

توی انتخاب رنگ ها، به صورت فقط سلیقه ای عمل نکنید و حتما هارمونی رنگ ها توی سلیقه خودتون لحاظ کنید (این مورد رو توی یک مقاله مختص، کاملا براتون توضیح میدیم).

برای مقالات آموزش های رایگان بیشتر میتوانید به بخش آموزش ها مراجعه نمایید و صورت داشتن هر گونه سوال، توی نظرات اعلام کنید.

روز خوبی رو براتون آرزو میکنیم، موفق و پیروز باشید…

به اشتراک گذاری این نوشته در
WhatsApp
Telegram
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ایجاد حساب کاربری

با ایجاد حساب، شما با شرایط و قوانین و سیاست حفظ حریم خصوصی ما موافقت میکنید.

designer